The research by OTO shows that the remained openness of the Dutch landscape is often protected by accident. Safety zoning which protects against noise, radiation or smell are very solid bufferzones to keep areas free of new developments like housing. These “spacemakers” act like non visible soft clouds above areas and are anchored by zoning laws.

In this project the phenomenon of zoning is used by OTO to solve both an economical and a spatial problem. By inserting a new airport into the southern edge of the Green heart, the soundcontour will protect the area from ongoing suburbanization and conserve long views through the landscape. At the same time the airport is an economic impulse for the area.

The landscape will profit from the new airport located in The Noordplaspolder. Important vistas are marked and fixed by the liquidlike soundcontour which is related to the exact positioning of the three different airstrips of the airport. Spaces which are covered by these contour cause impressive breakthroughs in the existing urban fabric.

  • Year
    2009
  • Location
    Groene Hart
  • Client
    OTO / FBKVB
  • Status
    research by design
  • Type
    Energy landscapes, Mobility, Research by design

Het  sublieme oer-hollandse landschap, met lange vergezichten en open polders is aan het verdwijnen. De belangrijkste reden hiervoor is dat steeds meer boeren stoppen en hiermee de belangrijkste economische drager wegvalt. Hoewel geprobeerd wordt om dit landschap te behouden werkt dit in de Nederlandse planningspraktijk niet. Zo is het oorspronkelijke Groene Hart in de laatste 20 jaar uiteengevallen in 3 delen en is het idee ervan nagenoeg opgegeven.

Uit de analyse van OTO blijkt dat de openheid kenmerkend voor het Nederlandse landschap bestaat op plekken waar het vaak niet bedoeld is. Zo blijkt dat de geluidscontour van Schiphol een harde grens tegen woningbouwontwikkelingen is, omdat binnen de contour geen woningen gebouwd mogen worden. Ditzelfde geld voor veiligheidszones rondom hoogspanningsmasten, de windbiotoop van een molen en de stankcirkel van een varkensboerderij. Deze ‘spacemakers’ lijken als enige nog sterk genoeg om weerstand te bieden tegen het dichtslibben van ons landschap.

Dit voorstel van OTO is de toevoeging van een nieuw vliegveld in de Zuidvleugel van de Deltametropool. Naast de enorme economische impuls die het nieuwe vliegveld zal hebben voor de Zuidvleugel, voorkomt de geluidscontour het verder dichtslibben van het Groene Hart en worden voor de komende decennia prachtige verzichten door de polders behouden. Door de exacte plaatsing van de landingsbanen, hangt de geluidscontour nauw samen met belangrijke panorama’s (waaronder Wijk en Wouden) en bestaande dorpsgezichten. Dorpen krijgen stevige randen en komen echt aan het Groene Hart te liggen.

  • Year
    2009
  • Location
    Groene Hart
  • Type
    Energy landscapes, Mobility, Research by design